BAB 1 - ISU DAN
CABARAN PENDIDIKAN SEMASA
PENGENALAN
- usaha untuk mewujudkan kesatuan dan perpaduan dalam sebuah
negara berbilang agama dan
budaya merupakan suatu
perkara yang mencabar
- penekanan kepada perpaduan dalam kepelbagaian dan keterangkuman
(inklusif)
- pastikan kesaksamaan untuk semua,khususnya dalam bidang
pendidikan.
- Pendidikan adalah kepentingan awam dan mempunyai peranan yang sangat
penting untuk
memupuk integrasi antara
kaum.
- memerlukan tindakan secara holistik agar masyarakat memperoleh
mutu pendidikan yang
setara
- pendidikan adalah bersifat futuristik dalam menghadapi masa
depan yang penuh saingan.
INTEGRASI
NASIONAL
AKIBAT KERETAKAN INTEGRASI NASIONAL
- Perbezaan
budaya dan agama
- Ketidakpuasan
hati
- Kedudukan
Geografi
CABARAN MEWUJUDKAN SATU SISTEM SOSIAL
- Agama dan
kebudayaan
- Dasar
Penjajah British
- Sistem
pendidikan, persekolahan dan bahasa yang berlainan
- Amalan
ekonomi yang berlainan
- Perbezaan
politik mengikut bangsa, kaum dan etnik
HALANGAN INTEGRASI NASIONAL
- Perbezaan
budaya dan agama
- Dasar
Penjajahan
- Sistem
Pendidikan
- Amalan Ekonomi
- Perbezaan
politik
PUPUK INTEGRASI NASIONAL MELALUI DASAR PELAJARAN
- Sistem
Pendidikan Kebangsaan
- Agenda
Memperkasakan SK
- Penerapan
Nilai
- Mata
Pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan
- Konsep
Sekolah Wawasan
- Aktiviti
Kurikulum dan Kokurikulum
- Perkasakan
bahasa Kebangsaan
- Pemantapan
Aktiviti
- Pupuk
Kefahaman
- Dasar
Pelajaran kebangsaan
- Menggunakan
sukatan pelajaran, buku teks, peperiksaan
- Pakaian
seragam
- Sistem
latihan guru
- Bahasa
penghantar yang sama
USAHA BAGI MEMASTIKAN INTEGRASI NASIONAL TERUS DIPELIHARA DAN
DIPERKUKUHKAN
- Melaksanakan
sistem pendidikan kebangsaan
- Menjadikan
agenda memperkasakan SK
- Menerapkan
nilai jati diri, budi bahasa dan seni budaya dilaksanakan secara sisipan dalam
tajuk-tajuk
mata pelajaran yang bersesuaian.
- Memperkenalkan
mata pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan pada tahun 2003
- Memperkenalkan
Konsep Sekolah Wawasan
- Melaksanakan
beberapa aktiviti bagi menerapkan semangat patriotisme secara
berterusan melalui
aktiviti kurikulum dan kokurikulum
PUPUK INTEGRASI NASIONAL MELALUI
RIMUP
- Modul
Aktiviti Kecemerlangan Akademik
- Modul
Aktiviti Kesukanan dan Permainan
- Modul
Aktiviti Kokurikulum
- Modul
Aktiviti Khidmat Masyarakat
- Modul
Aktiviti Meningkatkan Patriotisme
TINDAKAN KPM UNTUK PUPUK INTEGRASI NASIONAL
- Sekolah
sebagai alat perpaduan
- Sistem
persekolahan yang sama
- Penggunaan
Bahasa Melayu
- Pendedahan
kepada nilai
- Seminar/forum
PENGLIBATAN KOMUNITI SETEMPAT UNTUK PUPUK INTEGRASI NASIONAL
- Program
Permuafakatan Masyarakat
- Hari
Keluarga
- Acara
Kebudayaan
- Sambutan
Perayaan
- Aktiviti
Kokurikulum
- Bulan
Kemerdekaan
- Lawatan
ziarah
- Bina Insan
3) PENDEMOKRASIAN
PENDIDIKAN
- Semua dapat
hak yang sama
- Sekolah
dapat kemudahan yang sama
- Sekolah
Wawasan,kongsi kemudahan
- Sekolah satu
aliran
- Amalan
kehidupan
- Peluang
pendidikan yang sama
- Persamaan
hak
- Peluang yang
luas
- Pembangunan
sumber manusia
TUMPUAN DALAM PENDEMOKRASIAN
PENDIDIKAN
- Basmi buta
huruf
- Pendidikan
universal
- Penyediaan
infrastruktur
- Guru
terlatih yang mencukupi
- Pra sekolah
untuk semua
STRATEGI PELABURAN DALAM BIDANG PENDIDIKAN
- Pendidikan
asas perlu disediakan kepada semua kanak-kanak dan orang dewasa sesuai
dengan
sumber yang ada. Dalam jangka masa panjang sistem pendidikan formal dan
tidak
formal perlu
dibangunkan pada setiap peringkat pendidikan.
- Untuk
meningkatkan produktiviti dan memperluaskan ekuiti sosial, peluang pendidikan
perlu
disediakan tanpa mengira perbezaan jantina, latar belakang etnik dan status
sosioekonomi.
- Sistem
pendidikan perlu cuba meningkatkan kecekapan dalaman dalam pengurusan.
- Pengagihan
dan penggunaan sumber sedia ada untuk meningkatkan kuantiti dan kualiti
pendidikan.
- Pendidikan
patut mempunyai kaitan dengan kerja dan persekitaran dalam usaha untuk
meningkatkan
kuantiti dan kualiti pendidikan, pengetahuan dan kemahiran perlu untuk
perkembangan
ekonomi, sosial dan lain-lain.
RUMUSANNYA, TUMPUAN BANK DUNIA DALAM PENDIDIKAN
- Pendidikan
asas
- Pendidikan
wajib untuk semua
- Kecekapan
dalam pengurusan
- Pengagihan
sumber
- Keperluan
dengan pasaran kerja
PENDIDIKAN NEGARA
- Pelbagai
peringkat
- Kurikulum
yang sama
- Penubuhan
sekolah agama rakyat
- Peningkatan
bilangan pelajar ke universiti
- Pendidikan
swasta
- Pendidikan
untuk semua
- Pengagihan
sumber kewangan
- Pendidikan
sejagat
- Pertambahan
guru dan bilangan kelas
- Pendidikan
Bertaraf Dunia
- Pendidikan
berterusan
- Pendemokrasian
pendidikan
- Pendidikan
berkualiti
4) TONGGAK PENDIDIKAN
UNESCO
TONGGAK PENDIDIKAN UNESCO ADALAH BERDASARKAN KEPADA
- pelajar
belajar untuk tahu
- belajar
untuk membuat
- belajar
untuk menjadi apa
- belajar
untuk hidup bersama
KEJAYAAN SEKOLAH MENURUT UNESCO
- Pengurus
punyai kuasa autonomi
- Memperkasakan
kapasiti
- Struktur
terurus
- Ukuran
prestasi
- Pemantauan
prestasi
- Kawalan
sumber
- ketelusan
MENURUT LAPORAN UNESCO (2005), KUASA AUTONOMI BAGI MENGURUSKAN
PERJALANAN SEKOLAH SECARA KESELURUHANNYA
- Pengurusan
sekolah mesti mempunyai strategi untuk memperkasa kapasiti dan
kepemimpinannya.
- Sekolah
perlu mempunyai maklumat tentang prestasinya untuk mengukur kekuatan,
kelemahan
dan prioritinya.
- Sekolah
memerlukan struktur yang terurus dan professional.
- Kerajaan
pusat perlu terus memainkan peranan kritikal terutamanya dari segi
pemantauan
prestasi sekolah.
- Sekolah
perlu mengawal sumber-sumber.
- Pengurusan
sekolah mesti telus.
TUJUAN TONGGAK PENDIDIKAN UNESCO
- Memenuhi
keperluan pembelajaran asas
- Membentuk
wawasan
- Akses kepada
universal
- Focus
terhadap pembelajaran
- Perluaskan
skop
- Penambahbaikan
persekitaran
- Perkukuhkan
perkongsian
- Pembangunan
dasar
- Gerakkan
sumber
- Perpaduan
antarabangsa
DASAR KPM DAN KAITANNYA DENGAN
TONGGAK PENDIDIKAN UNESCO
- Perkembangkan
potensi individu
- Tingkatkan
kreativiti
- Sistem
pendidikan yang cekap
- Pusat
kecemerlangan pendidikan
- Tingkatkan
martabat pendidikan
4) GLOBALISASI
DALAM PENDIDIKAN
CABARAN GLOBALISASI DALAM PENDIDIKAN ADALAH DARI SEGI YANG
BERIKUT
- Keperluan
terhadap pembelajaran berterusan.
- Inovasi
dalam pelaksanaan kurikulum
- Penggunaan
teknologi telekomunikasi dan maklumat.
- Pengurusan
pendidikan.
- Pembentukan
jati diri pelajar.
- Kualiti
guru.
PERLU KEPADA PERUBAHAN KURIKULUM
Antara perubahan yang dapat diperhatikan adalah seperti yang
berikut
- Sekolah
Bestari: Tumpuan kepada proses pengembangan dan pemupukan pembelajaran dengan
menggunakan komputer dan penggunaan multimedia.
- Projek
Sekolah Net: Penggunaan komputer peribadi dan persekitaran Local Area Network
(LAN). Guru berfungsi sebagai penerima maklumat sesuatu bahan kurikulum dan
pembelajaran daripada luar dan kemudian menyalurkannya kepada pelajar.
- Projek Smart
Lab: Menggunakan jaringan komputer bagi membolehkan pelajar mengakses ilmu dan
maklumat daripada pelbagai sumber dengan guru berfungsi sebagai pemandu,
pelayar dan pemudahcara.
- Projek
Sekolah Vista: Perisian aplikasi bagi pengurusan bilik darjah untuk pengajaran
dan pembelajaran. Ini bagi membolehkan guru menguruskan bilik darjah dengan
berkesan dan memberi peluang kepada pelajar berkomunikasi secara elektronik
dengan rakan dan guru.
PERSEDIAAN MENGHADAPI PERSAINGAN GLOBAL IAITU DARI SEGI
- Mempunyai
budaya pembelajaran sepanjang hayat.
- Mempunyai
kebolehan untuk berkomunikasi dalam bahasa ibunda dan bahasa
antarabangsa.
- Menguasai
kemahiran teknologi untuk keperluan pekerjaan dan kehidupan seharian.
- Bersedia
dari segi kognitif untuk tugasan yang kompleks dan mencabar, menyelesaikan
masalah
serta menjana pengetahuan baru.
- Menjadi
warganegara yang bertanggungjawab dari segi sosial, politik dan budaya.
KESAN GLOBALISASI PENDIDIKAN
- Pembelajaran
sepanjang hayat
- Kebolehan
berkomunikasi
- Kemahiran
teknologi
- Kesediaan
kognitif
- Warganegara
bertanggungjawab
CABARAN GLOBALISASI KEPADA GURU
- Kesediaan
guru
- Pertambahan
beban
- Kekurangan
sokongan pengurusan
- Pengurusan
pendidikan
- Sikap guru
- Perbezaan
tahap pengetahuan
- Penggunaan
teknologi
- Pembentukan
jati diri
- Budaya
sekolah
- Perkembangan
profesionalisme guru
KESAN NEGATIF GLOBALISASI
- Negara lemah
ditindas
- Ketidakadilan
perkongsian
- Pemantauan
yang mendalam
- Permintaan pasaran
tenaga kerja
- Meminggirkan
bahasa melayu
- Terbuka
kepada persaingan tidak sihat
- Pengkomersilan
pendidikan
- Penafian
pendemokrasian pendidikan
- Penghayatan
ilmu terhakis
5) KEPELBAGAIAN
BUDAYA
- Perlu
keadilan
- Peluang
pendidikan kepada semua
- Pupuk
melalui aktiviti kurikulum dan kokurikulum
- Program
sekolah berkembar
KEPELBAGAIAN SOSIO BUDAYA PELAJAR HARUSLAH DITANGANI DENGAN BIJA. BERIKUT
ADALAH BEBERAPA CADANGAN YANG BOLEH DILAKSANAKAN UNTUK MENJAYAKAN ISI TERSEBUT.
- Menjadikan
sekolah kebangsaan sebagai peneraju sistem pendidikan negara. Memastikan
sokongan dan pembiayaan secara adil kepada sekolah-sekolah agama rakyat,
sekolah kebangsaan Cina dan Tamil, sekolah mubaligh, sekolah vokasional dalam
usaha bersama untuk meningkatkan taraf pendidikan negara.
- Mengimbangi
penekanan kepada sistem peperiksaan dengan sistem pembelajaran berasaskan
pemikiran kritis dan analitikal dengan matlamat mencari kebenaran.
- Memastikan
setiap pelajar yang berkelayakan mendapat tempat di institusi pengajian tinggi
awam tanpa mengira latar belakang.
- Meminda Akta
Universiti dan Kolej Universiti 1974 demi mewujudkan iklim yang kondusif dalam
bentuk jaminan kebebasan akademik dan autonomi universiti kearah
mempertingkatkan mutu pendidikan setanding dengan negara-negara maju.
- Memastikan
pelantikan naib canselor, rektor, dan lain-lain penjawat tertinggi akademik
dilakukan berdasarkan kelayakan dan kelulusan Majlis Senat.
- Memperbaiki
mutu dan kemudahan sekolah yang daif di pedalaman khususnya di Sabah dan
Sarawak.
- Meningkatkan
mutu pendidikan guru bagi setiap peringkat sekolah dan menambah jumlah guru
terlatih mengikut permintaan.
- Menyediakan
peluang latihan peringkat tinggi untuk guru dan pensyarah supaya pengetahuan
dan kemahiran profesional mereka sentiasa selaras dengan perkembangan semasa.
- Mengkaji
kembali skim perkhidmatan guru dan menambah skim rangsangan bagi mereka yang
mengajar di pedalaman.
- Menyediakan
biasiswa berasaskan merit dan bantuan kewangan lain berasaskan keperluan dengan
keutamaan kepada pelajar miskin dari kawasan luar bandar dan pedalaman.
- Menekankan
betapa mustahaknya pelajar menguasai pelbagai bahasa termasuk Bahasa Inggeris,
Bahasa Arab, Bahasa Cina sebagai bahasa-bahasa utama dunia dan juga
bahasa-bahasa ibunda.
- Menyediakan
tempat dan latihan kepada mereka yang keciciran.
- Meluaskan
skop Lembaga Pentauliahan Kebangsaan untuk memantau dan mencadangkan
pengiktirafan sijil, diploma dan ijazah dari dalam dan luar negara yang
memenuhi piawaian akademik yang boleh diterima termasuklah sijil dan Diploma
Muadalah (diploma berkembar).
CADANGAN TANGANI KEPELBAGAIAN SOSIOBUDAYA
- Sekolah
kebangsaan sebagai peneraju
- Kelayakan
pelajar jadi penentuan
- Pindaan akta
- Tingkatkan
kemudahan
- Tingkatkan
mutu pendidikan guru
- Peluang
latihan
- Biasiswa
kepada yang berkelayakan
- Kuasai
pelbagai bahasa
6) PENGARUH
PERKEMBANGAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (TMK)
- Suasana
lebih kondusif
- Mudah
hasilkan bahan
- Kepelbagaian
media
- Maklumat
pelbagai
TERDAPAT 3 ASAS PENTING DALAM PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT IAITU
- teknologi
maklumat adalah untuk mengumpul maklumat. Ia digunakan untuk suntingan dengan
menggunakan teknologi.
- memanipulasikan
maklumat dan proses semula imej.
- proses
berkomunikasi iaitu ia menjelaskan bagaimana teknologi maklumat digunakan untuk
berkomunikasi bagi mendapatkan maklumat daripada sumber kepada penerima.
PERUBAHAN TEKNOLOGI MAKLUMAT
- Kuasa
penggerak
- Pelaksanaan
- Pemudahan
bertindak
- Kaedah
perubahan
- Permulaan
perubahan
IMPLIKASI TMK
- penggunaan
komputer dalam sistem organisasi yang mampu merubah cara kerja dan penyesuaian
pekerja dengan sesuatu tugasan.
- menjadikan
sesuatu keputusan yang ingin dilaksanakan oleh organisasi menjadi lebih
terancang dan telus terutama organisasi yang mempunyai maklumat yang banyak dan
terdapat perkara kerahsian.
- mampu untuk
mengawal selia dengan lebih terancang dan tersusun tanpa wujud kekhilafan dalam
perlaksanaannya.
- kemampuan
sistem komputer yang mempunyai internet dan perkembangan sistem komunikasi juga
akan lebih menjurus kearah berkomunikasi secara interpersonal dan bukan secara
bersemuka yang lazim dilaksanakan dalam organisasi.
KOMPUTER DALAM PENDIDIKAN
- Pendidikan
jarak Jauh
- Reformasi
dalam pendidikan
- Mudah beri
maklumbalas
- Sebagai
bahan pengajaran pembelajaran
- Alat
komunikasi
- Memudahkan
pemahaman
7) GEJALA
SOSIAL
PENGKELASAN MASALAH SOSIAL BOLEH DIPECAHKAN KEPADA 3 BAHAGIAN
IAITU
- Jenis
kesalahan jenayah seperti mencuri basikal, melawan guru, bertumbuk sesama
pelajar, berjudi dan mencuri kertas soalan ujian.
- Jenis
kesalahan gengsterisme seperti menjadi ahli kumpulan geng, mengutip duit ‘pau’
daripada pelajar lain, mencari gaduh dengan kumpulan lain, memaksa kumpulan
lain untuk menjadi ahli kumpulan dalam geng dan berkelakuan seperti samseng.
- Jenis
kesalahan kurang sopan dan biadab seperti menghisap serta menyimpan rokok,
mengganggu pelajar perempuan, melawan pengawas, bising dalam bilik darjah,
minum serta menyimpan minuman keras, berbohong, berambut panjang, mengeluarkan
kata-kata lucah, menonton dan menyimpan filem lucah dan lain-lain.
PUNCA GEJALA SOSIAL
- Globalisasi
dan modenisasi
- Keruntuhan
institusi keluarga
- Media-massa
- Kelemahan
undang-undang
- Sikap remajA
- Sikap ibu
bapa
KESAN NEGATIF
- Kepada
individu sendiri
- Menjejaskan
negara
- Keruntuhan
nilai agama
TANGANI GEJALA SOSIAL
- Peranan ibu
bapa
- Peruntukan
undang-undang
- Pendekatan
akademik
- Didikan
agama
- Peranan ahli
masyarakat
BAB 2 - GURU
DAN PERUNDANGAN
1) PENDAHULUAN
- Golongan
guru hendaklah memastikan martabat perguruan sentiasa dipertingkatkan dari
semasa ke semasa ke tahap yang lebih tinggi dan dihormati.
- Oleh yang
demikian Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) telah
diperkenalkan untuk menjadi panduan kepada guru dan kaki tangan kerajaan yang
lain dalam melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan.
- Dalam
konteks pendidikan, setiap guru harus memahami sepenuhnya peraturan Kelakuan
dan Tatatertib 1993 dan telahpun dibuat pindaannya pada 2002.
- Di samping
itu Akta Pendidikan 1996 juga harus diperhalusi dengan teliti demi menjayakan
matlamat pendidikan negara.
2) PERATURAN-PERATURAN
PEGAWAI AWAM (KELAKUAN DAN TATATERTIB) 1993 (PINDAAN
2002)
- Peraturan-Peraturan
Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) (Pindaan) 2002 dan mula berkuatkuasa
pada 20 Jun 2002.
- Pindaan ini
melibatkan Peraturan 2 iaitu Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan
Tatatertib) 1993 [P.U. (A) 395/1993], yang disebut “Peraturan-Peraturan ibu”.
Dalam peraturan ini, pindaan dibuat terhadap peraturan 2 dengan memotong
subperaturan 2(2).
- Tujuan utama
peraturan adalah untuk menjaga imej kerajaan khasnya dan Perkhidmatan Awam
amnya.
- Tindakan
tatatertib merupakan langkah yang perlu diikuti bagi menghukum pegawai awam
yang didapati melanggar mana-mana peraturan supaya dapat memperbaiki tingkah
laku mereka pada masa hadapan dan pada masa yang sama dapat dijadikan panduan
kepada orang lain.
3) RASIONAL
PERATURAN TATATERTIB INI DILAKSANAKAN ADALAH UNTUK MEMASTIKAN PEGAWAI AWAM
- Melaksanakan
tugas dengan cekap, beramanah dan bertanggungjawab
- Meletakkan
kepentingan awam lebih utama daripada kepentingan mereka sendiri
- Menjaga imej
perkhidmatan awam
- Melakukan
kesalahan / melanggar peraturan dihukum.
4) FAKTOR
PENURUNAN KES INI ADALAH SEPERTI YANG BERIKUT
- Program
Latihan dan Taklimat
- Perkhidmatan
Kaunseling
- Penguatkuasaan
Peraturan-peraturan Tatakelakuan
5) PERATURAN-PERATURAN
PEGAWAI AWAM (KELAKUAN DAN TATATERTIB) 1993, (PINDAAN) 2002 (P.U.A.246). YANG
TELAH MULA DIKUATKUASAKAN PADA 20.6.2002, ANTARA PERATURAN YANG DIMASUKKAN
DALAM PERATURAN INI ADALAH SEPERTI YANG BERIKUT
- Jenis-Jenis
Kesalahan Yang Membolehkan Diambil Tindakan Tatatertib.
- Jenis-Jenis
Tindakan Tatatertib Yang Boleh Diambil Terhadap Pegawai Yang Melakukan
Kesalahan
- Hukuman
Tindakan Tatatertib
PERATURAN 3A
- Penjawat
awam wajib mematuhi peraturan-peraturan yang telah ditetapkan dan tindakan
tatatertib boleh dikenakan kepada pegawai yang ingkar
PERATURAN 3B
- Seseorang
pegawai dikehendaki memberi aku janji sebagaimana yang diperuntukkan dalam
Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (PU.A.176) Lantikan, Naik Pangkat dan
Penamatan Perkhidmatan
PERATURAN 3C
- Menjadi
tanggungjawab seseorang pegawai untuk menjalankan kawalan dan pengawasan
tatatertib ke atas pegawai bawahannya dan mengambil tindakan yang sesuai dengan
segera terhadap mana pegawai yang melanggar mana-mana peruntukan
peraturan-peraturan ini
- Pegawai yang
gagal menjalankan kawalan dan pengawasan atau gagal mengambil tindakan terhadap
pegawai bawahannya yang melanggar mana-mana peruntukan peraturan-peraturan ini
hendaklah disifatkan cuai dan tidak bertanggungjawab dan dia boleh dikenakan
tindakan tatatertib.
PERATURAN 4 (1)
- Seseorang
pegawai hendaklah pada setiap masa memberikan taat setianya kepada Yang di-
Pertuan Agong, Negara dan Kerajaan.
- Pegawai
hendaklah sentiasa menjaga, memelihara dan mempertahankan kedaulatan dan maruah
negara, hormat dan patuh kepada undang- undang serta berusaha untuk berbakti
kepada negara. Antara contoh pelanggaran peraturan 4(1) adalah seperti berikut;
• Bersubahat
dengan musuh negara
• Membocorkan
rahsia Kerajaan.
• Memburuk-burukkan
serta memperkecil-kecilkan dasar serta tindakan Kerajaan.
• Menjadi
Anggota Jemaah Islamiah
• Menyertai
Kesatuan Militan Malaysia
PERATURAN 4(2), SESEORANG
PEGAWAI TIDAK BOLEH
- Membelakangkan
tugas awamnya demi kepentingan peribadinya;
- Berkelakuan
dengan sedemikian cara yang mungkin menyebabkan kepentingan
peribadinya
bercanggah dengan tugas awamnya)
- Berkelakuan
dengan apa-apa cara yang mungkin menyebabkan syak yang munasabah
bahawa
- Seseorang
pegawai tidak boleh berkelakuan dengan cara yang boleh memburukkan
/mencemar
nama baik perkhidmatan awam
- Seseorang
pegawai tidak boleh kurang cekap atau kurang berusaha
- Seseorang
pegawai tidak boleh tidak jujur
atau tidak amanah
- Seseorang
pegawai tidak boleh tidak
bertanggungjawab
- membawa atau
cuba membawa apa-apa bentuk pengaruh atau tekanan luar
- Membantah
atau melawan pegawai atasan
- Cuai dalam
melaksanakan tugasnya;
PERATURAN 7: MENYALAHGUNAKAN DADAH,PERKHIDMATAN PEGAWAI BOLEH
DITAMATKAN ATAS KEPENTINGAN AWAM [PERATURAN 49]
- sekiranya
Pegawai Mencapai Umur Persaraan Pilihan. Contoh Pelanggaran Peraturan 7 adalah
menghisap ganja, morfin, heroin atau menagih dadah.
PERATURAN 9 : MENERIMA/ MEMBERI KERAIAN
- Seseorang
penjawat awam tidak boleh menerima / memberi keraian sekiranya keraian itu
dapat dengan apa-apa cara mempengaruhi tugas rasmi kerana ini bercanggah
Peraturan 4. Contoh pelanggaran peraturan 9 pula adalah seperti kontraktor
meraikan ketua jabatan yang menjadi ahli lembaga tender seperti [keraian =
belanja makan, hotel, tambang bercuti dan lain-lain].
PERATURAN 11 : MENYENGGARA TARAF HIDUP MELEBIHI EMOLUMEN/
PENDAPATAN YANG SAH.
Seseorang pegawai tidak boleh:
- menyenggara
taraf hidup melebihi emolumen/ pendapatan yang sah.
- menguasai/memiliki
sumber kewangan atau harta yang tak seimbang atau tak munasabah dengan
emolumen/ pendapatan yang sah.
PERATURAN 12 : MEMINJAM WANG/ MENJADI PENJAMIN TIDAK BOLEH
MEMINJAM WANG / MENJADI PENJAMIN KEPADA MANA-MANA ORANG.
PERATURAN 13: KETERHUTANGAN KEWANGAN YANG SERIUS
PERATURAN 16 : TIDAK BOLEH TERLIBAT DALAM PASARAN HADAPAN
PERATURAN 18 : PENERBITAN BUKU DAN KARYA
- Seseorang
pegawai juga tidak boleh menerbitkan atau menulis buku, makalah atau karya lain
berdasarkan maklumat rasmi terperingkat. Antara CONTOH PELANGGARAN PERATURAN 18
adalah seperti menulis/menerbit buku dengan menggunakan maklumat rasmi
terperingkat (rahsia besar, rahsia dan sulit).
PERATURAN 20 : PENYUNTING AKHBAR/MAJALAH/JURNAL
- Seorang
penjawat awam adalah tidak boleh menjadi penyunting akhbar/majalah/jurnal
kecuali, penerbitan;
Jabatan Profesional pertubuhan sukarela yang tidak bercorak
politik diluluskan secara bertulis oleh ketua jabatan
PERATURAN 6 – PAKAIAN
- Antara
contoh pelanggaran Peraturan 6 adalah seperti
Memakai singlet atau baju-T, tanpa kolar Memakai sarong, seluar
pendek dan lain-lain
6) RUMUSAN PERATURAN
- Tingkatkan
mutu perkhidmatan
- Halng
penyelewengan
- Haling
rasuah
- Banyak beri
pengajaran
- Langkah
pencegahan
7) AKTA PENDIDIKAN 1996
- Merupakan
lanjutan dan pembaharuan dari Akta Pelajaran 1961.
- Bertujuan
memantapkan sistem pendidikan kebangsaan sejajar dengan kehendak dan cita-cita
Malaysia untuk menjadi pusat kecemerlangan pendidikan yang bermutu tinggi dan
bertaraf dunia.
- Akta ini
berpaksi kepada perakuan-perakuan utama Penyata Razak 1956 yang menjadi asas
dasar pendidikan kebangsaan.
- Akta baru
ini juga banyak mengekalkan peruntukan yang masih relevan daripada Akta
Pelajaran 1961.
8) TUJUAN PENGGUBALAN AKTA PENDIDIKAN 1996 ADALAH UNTUK
- Memperluaskan
skop dan memperkenalkan perundangan mengenai pendidikan.
- Untuk
memantapkan lagi sistem pendidikan kebangsaan bagi generasi muda sejajar dengan
aspirasi negara menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan yang
bermutu tinggi.
- Untuk
menggariskan perundangan yang berkaitan dengan bidang pendidikan.
- mencakupi
perundangan pada tahap prasekolah hingga tahap pendidikan tinggi termasuk
kerajaan dan
sawasta.
- memperkukuhkan
kedudukan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama.
- penyelarasan
semua jenis kurikulum kategori sekolah melalui kurikulum kebangsaan.
- menggunakan
sistem penilaian dan peperiksaan yang sama.
- Pendidikan
Islam diperluaskan untuk pelajar Islam.
- memperluaskan
bidang kuasa Menteri Pendidikan.
- mempertingkatkan
pendidikan teknikal.
- memperkukuhan
latihan perguruan.
- pendidikan
swasta yang lebih sistematik.
- memperkukuhkan
kedudukan bahasa suku kaum.
19) ANTARA KANDUNGAN AKTA PENDIDIKAN 1996
- Seksyen 16:
telah memberikan kategori kepada sekolah di Malaysia, tiga kategori iaitu
kerajaan, bantuan kerajaan dan swasta. ini boleh menampung dengan jelas
keperluan kelas tingkatan 6, kelas matrikulasi dan sebagainya.
- Seksyen
17(2), memperuntukkan Bahasa Kebangsaan sebagai mata pelajaran wajib di semua
sekolah.
- seksyen 18
memperuntukkan semua sekolah perlu mengikut kurikulum kebangsaanmelainkan yang
dikecualikan.
- Seksyen 19
memperuntukkan semua sekolah menyediakan pelajar untuk PeperiksaanAwam,
melainkan yang dikecualikan.
- Seksyen 21
memberi kuasa kepada Menteri untuk menubuh dan menyenggara tadika.
- Seksyen 37
dan seksyen 38 membolehkan politeknik mengadakan kursus pengajianatau program
latihan bersama peringkat sijil atau lain-lain kelayakan dengan mana-mana
universiti atau institusi pendidikan lain.
- seksyen 47
(1), membolehkan maktab perguruan (maktab pendidikan) mengadakan kursus
peringkat ijazah, diploma atau sijil dan mengadakan program kerjasama dengan
universiti atau institusi pendidikan tinggi lain.
- seksyen 40,
yang membolehkan Menteri mengadakan kelas pendidikan khas di sekolah khas atau
di mana-mana sekolah rendah atau menengah.
- Seksyen 50
memperuntukkan supaya Pendidikan Islam wajib diajar di semua sekolahtermasuk
sekolah swasta bila terdapat 5 atau lebih pelajar Islam.
- Seksyen 69
semua pihak yang menganjurkan peperiksaan awam perlu mendapatkan kebenaran dari
Pengarah Peperiksaan terlebih dahulu.
- Seksyen 77
menjelaskan bahawa isntitusi pendidikan swasta yang menjalankan program
"twinning" dan "lingkage" hendaklah mendapat kebenaran
bertulis dari Menteri terlebih dahulu.
BAB 3 TEKANAN
EMOSI DALAM KALANGAN
MURID
1) PENGENALAN
- Seseorang
guru perlu sentiasa saling menerima antara satu sama lain dan menyediakan emosi
pelajar.
- Ini penting
supaya semua pelajar melibatkan diri dalam setiap kegiatan keilmuan yang
diadakan di sekolah.
- Emosi
pelajar perlu dikekal atau dipertingkatkan dengan pengajaran guru lebih
bersifat pembimbing di sisi.
- Guru perlu
memahami emosi pelajar kerana perbezaan tingkah laku, sosial dan rohani dalam
kalangan pelajar sememangnya.
2) TANDA-TANDA
AWAL GANGGUAN EMOSI
ASPEK EMOSI YANG
SEMAKIN SUKAR DILIHAT DALAM KEHIDUPAN PELAJAR KINI ADALAH SEPERTI BERIKUT
- Empati iaitu
memahami orang lain secara mendalam
- Mengungkapkan
dan memahami perasaan
- Mengendalikan
amarah
- Kemandirian
iaitu berdiri dengan sendiri atau berdikari
- Kemampuan
untuk menyesuaikan diri
- Disukai oleh
orang lain
- Kemampuan
untuk memecahkan atau menghilangkan masalah antara mereka yang
Berada di
sekeliling
- Semangat
setiakawan
- Keramahan
- Sikap
hormat-menghormati
KEBIASAANNYA SESEORANG YANG MERASA EMOSINYA TERGANGGU ADALAH
SEPERTI BERIKUT
- Kecemasan
dan marah
- Sukar
tunjukkan emosi tertentu
- Alami
kesulitan
- Konflik
3) GANGGUAN EMOSI BOLEH DIKATEGORIKAN KEPADA 3 KUMPULAN IAITU
- gangguan
emosi ringan
- gangguan
emosi sedarhana
- gangguan
emosi berat
4) PUNCA
GANGGUAN EMOSI
- Persekitaran
sekola
- Gaya
pengajaran guru
- Peristiwa
dalam keluarga
- Pengaruh keluarga
- Pengaruh
rakan sebaya
- Tindakan
guru
5) TANDA-TANDA
MASALAH EMOSI DAN SOSIAL DALAM KALANGAN PELAJAR ADALAH SEPERTI YANG BERIKUT
- tidak hadir
ke sekolah tanpa sebarang sebab munasaba
- selalu
mengantuk atau tertidur di dalam kelas
- sentiasa
kelihatan letih
- kerap sakit
perut
- mudah
diserang penyakit
- duduk dalam
keadaan yang tidak selesa
- pencapaian
akademik yang semakin merosot
- sering
berasa cemas, takut dan benci
6) LANGKAH-LANGKAH
MENANGANI GANGGUAN EMOSI
- Peranan ibu
bapa
- Tindakan
guru
- Gaya
pengajaran
- Kepimpinan
guru
- Kefahaman
terhadap minat dan sikap pelajar
- Kerjasama
- Penerapan
nilai
- Suasana
ceria
- Penerangan
jelas
7) HAK ASASI
KANAK-KANAK
- Menurut Hak
Asasi Manusia, setiap warganegara layak mendapat peluang pendidikan
- Semua
kanak-kanak berhak untuk belajar bersama-sama.
- Kanak-kanak
tidak seharusnya diperkecil atau didiskriminasi
- Orang dewasa
yang kurang upaya, menggambarkan diri mereka sendiri sebagai orang-
Orang yang
terselamat di sekolah khas, mendesak untuk mengakhirkan pengasingan.
- Tiada
sebab-sebab perundangan untuk memisahkan kanak-kanak daripada pendidikan
mereka.
8) ANTARA HAK
SETIAP KANAK-KANAK ADALAH SEPERTI YANG BERIKUT
- untuk
dilahirkan, untuk mempunyai nama dan kewarganegaraan
- untuk
mempunyai keluarga yang akan menjaga dan menyayangi
- untuk
tinggal di dalam komuniti dan persekitaran yang aman dan damai
- untuk
mempunyai makanan yang mencukupi dan tubuh badan yang aktif dan sihat
- untuk
mendapatkan pendidikan yang baik dan membentuk potensi diri
- untuk diberi
peluang untuk bermain dan beriadah
- untuk
dilindungi daripada penderaan, eksploitasi, kecuaian, keganasan dan bahaya
- untuk
dipertahankan dan diberi bantuan oleh kerajaan
- untuk
berupaya mengekspresi pandangan sendiri.
9) KONVENSYEN
MENGENAI HAK KANAK-KANAK
- Perkara 2:
tiada diskriminasi
- Perkara 3:
diberi pelindungan
- Perkara 6:
hak untuk hidup
- Perkara 13:
kebebasan bersuara
- Perkara 19:
diberi peruntukan undang-undang
- Perkara 23:
menikmati kehidupan
- Perkara
28:Hak pendidikan
- Perkara 29:
halatuju pendidikan
- Perkara 30:
hak dalam komuniti
- Perkara 32:
dilindungi dari segi ekonomi
- Perkara 34:
tiada eksploitasi
10) Hak kanak-kanak:Seksyen 17
- Dilindungi
dari segi fizikal
- Tiada
penganiayaan
- Pergaulan
yang sihat
- Hak
kesihatan
- Kemudahan
bekalan makanan
- Elak
penderaan emosi
BAB 4 - TEKANAN
EMOSI DALAM KALANGAN
GURU
Stres
Maksud :
- Satu penyakit mental
- akibat proses penyesuaian diri
- beri kesan kepada kehidupan
- timbulkan reaksi fizikal dan emosi
- timbulkan konflik dalam diri
Punca Stress :
- ketidakupayaan menghadapi situasi
- harapan/permintaan terlalu tinggi
- pelaksanaan pelbagai reformasi
- hubungan antara individu
- beban kerja - kerja perkeranian
- kerenah pelajar
- pengiktirafan profesional
- sumber pengajaran
- perhubungan kurang baik dengan rakan sekerja
-sikap ibu bapa
- sikap pihak pengurusan
- kurang masa rehat
Tahap Stres
1. Tahap amaran/ berjaga-jaga :
Mangsa dapat menyelami aktiviti hidup yang dilakukan tapi sukar
hendak menumpukan perhatian kepada tingkah lakunya.
2. Tahap penentangan
-Perlu bantuan luar
- Tiada keupayaan dalam menentukan objektif tingkah laku dan
kehidupannya.
- kekuatan intrinsik dalaman bagi menghadapi kekangan stress semakin
terhakis.
3. Tahap tenat/kelesuan
- tak lagi berpegang pada realiti hidup
- sentiasa dipengaruhi kemurungan, kurang percaya pada org lain
& mementingkan diri dalam perkara yang dilakukan.
Tahap stres Bergantung Kepada :
1. Jumlah birokrasi
2. Perubahan dalam organisasi
3. Teknologi tinggi
4. Tuntutan pelanggan
Langkah Menangani Stres Pekerjaan
- tingkatkan sokongan sosial di tempat kerja
- praktikkan pemikiran yang rasional dan positif
- berkomunikasi secara berkesan
- tangani kritikan dengan baik
- tangani kemarahan dengan berkesan
- atasi masalah dengan berkesan
BURN OUT
Maksud : Merupakan satu proses yang beransur-ansur dari seseorang
yang komited sehinggalah kehilangan daya minat terhadap kerjaya.
- bebanan tugas luar jangkaan
- ketidakupayaan laksanakan tugas
- pengaruhi produktiviti kerja
- sanggup kehilangan kerja.
3 Jenis Burn Out
- keletihan emosi :dijelaskan dengan perasaan kelesuan dan
kehabisan tenaga
- depersonalisasi : sikap emosional dan melayakkan murid (klien)
seolah-olah mereka (para murid) sebagai objek yang tidak berguna serta melabel
murid dengan istilah-istilah tertentu atau technical jargon
- kekurangan pencapaian peribadi
Kesan Burn-Out
- Boleh musnahkan kehidupan
- bergantung kepada beban tugas
- perlukan pelbagai pendekatan untuk mengatasinya
Burn-out Guru
- kurang bantu bentuk pelajar
- pengurusan organisasi
- ketandusan emosi
- usaha maksimum, hasil minimum
Tanda-tanda Burn-Out
1. Tanda fizikal
- rasa ketandusan dan letih
- kerap sakit kepala
- gangguan penghadaman
- susah tidur
2. Tanda perlakuan
- mudah marah
-sensitif
- sukar mengawal perasaan
- mudah menangis
- rasa beban tugas
3. Tahap burn-out
- terlalu penat, jemu dengan kerja rutin/berulang-ulang dalam
jangka masa yang panjang.
- kurang kemahiran
- penempatan kerja yang tidak sesuai
- rasa tidaj dihargai
- ekspektasi terlalu tinggi
Kesan Burn-out
1. Keletihan emosi
- terlalu letih sehingga tidak berupaya melayan pelanggan, rakan
sekerja dan ahli keluarga
- emosi x stabil, mnjadi murung, cepat sedih, mudah terasa dan
memandang negatif terhadap ssuatu perkara atau perkataan yang diucapkan oleh
org lain.
2. Kesan fizikal
- kesihatan terjejas
- kardiovaskular
- gastrik
- mengasingkan diri
- bergaduh secara terbuka
3. kesan organisasi
- penurunan produktiviti
- pengurusan tentang cuti bertambah
- kes tatatertib/ disiplin bertambah.
Langkah Pengurusan Tekanan Emosi
- Memperbaiki persekitaran am - mcm kat tmpat kerja, kebisingan,
bau, pencahayaan dll
- Mengadakan sokongan psikologi dan runding cara
- Meningkatkan kemahiran pengurusan masa
- Melibatkan diri dalam hal keagamaan
- Kemahiran relaksasi
- Mengekalkan cara hidup sihat dan seimbang
- Menggunakan kemahiran berkomunikasi yang berkesan
Pengurusan Emosi Cara Islam
- sentiasa berwuduk
- banyakkan membaca Al-Quran
- solat sunat
- berdoa
- bersangka baik
- kegiatan luar spt bersukan
- amalkan diet
- menangis dengan sepuas hati
- hargai dan cintai diri
Lagi Cara menguruskan Emosi
- berfikiran realistik terhadap pekerjaan
- rancang kerja
- tingkatkan kemahiran selesaikan masalah
- menerima sebarang perubahan dengan sikap wajar
- amalkan komuniksi berkesan
- amalkan cara hidup sihat
- semaikan semangat berpasukan
BAB 6 - PENGURUSAN
INOVASI DAN PERUBAHAN
PENDIDIKAN
INOVASI GURU
Bawa perubahan :
i. Penuhi
keperluan semasa
ii. Selesaikan
masalah
iii. Kembangkan
bakat pelajar
iv. Guna
pelbagai bahan
v.
Tingkatkan
kualiti pendidikan
vi.
Kecekapan
bertambah
vii. Jana idea
kreatif
viii. Tidak
membosankan
ix. Jadi tempat rujukan
x. Menarik
minat pelajar
xi. Perlu
bersikap terbuka
xii. Sokongan
pihak pengurusan
STRATEGI PENGURUSAN INOVASI DAN PERUBAHAN
Definisi
Inovasi (asal bahasa Latin) –
pembaharuan. inovasi sebgai pembangunan teknologi
baru @ aplikasi sistem teknologi dlm kegunaan tertentu. Kebolehn untuk mencipta
kemahiran di dalam menyelesaikn sesuatu masalah & peluang untuk meningkatkan
@ memperkayakan taraf hidup masyarakat.
Harvard’s Theodore Levitt – innovation
is doing new things.
Penciptaan cara-cara baru untuk menyampaikan nilai kepada
pengguna. Penghasilan produk @ kaedah yg baru ke arah keberkesanan pelaksanaan
kurikulum. Keadaan di mana individu @ kelompok manusia @ sesebuah organisasi
memahami, mengetahui & mampu aplikasi daya kreativiti dalam usaha utk:
Membuat keputusan
Selesaikan masalah
Terbit idea Hasilkan inovasi (produk, proses & sistem)
Inovasi Dalam pendidikan
aktiviti yang melibatkan pembaharuan & perubahan yng positi
dalam pelaksanaan kurikulum & aktiviti kurikulum yang berkaitan dengan
kurikulum di peringkat sekolah.
Hasil cetusan idea yang kreatif dalam aspek kerja untuk
meningkatkan kualiti & produktiviti organisasi sekolah.
Pelaksaan kurikulum – usaha
melaksanakan kurikulum melalui baha-bahan kurikulum, teknologi pendidikan,
kaedah p&p serta penilaian pembelajaran.
Pembaharuan – melalui cara, kaedah.
Teknik & pendekatan baru yg
meningkatkan pembelajaran.
Ambil kira kesesuaian kos, masa, tenaga dan penggunaannya.
Tingkat kecekapan & keberkesanan
sistem penyampaian perkhidmatan serta beri faedah kpd murid.
Inovasi dalam p&p harus melibatkan:
Konsep berfikir scra kreatif & kreatif
Kepintaran kreatif Tindakan kreatif
Faktor & elemen yg rangsang kreativiti Teknik fikir kreatif
Selesai masalh secara kreatif
Guru perlu tahu kebolehan, latar belakang, pengalaman dan
keluarga mereka – dpt knal past keperluan &
masalah murid.
Tujuan inovasi
Menghasilkan produk @ perkhidmatan baru bg para pengguna dgn
teknologi sbg terasnya. Melahirkan
sebuah citra masyarakat kreatif (creative society), dan Negara kreatif
(creative society).
Keperluan inovasi guru
Pengajaran lebih menarik
Kejayaan kurikulum
Kembangkan potensi pelajar
Penyampaian nilai
ADAPTASI PELBAGAI INOVASI DAN PERUBAHAN
Adaptasi Inovasi Guru
Gunakan pelbagai kaedah – bantu murid
capai obj p&p.
Suaikan dgn keperluan – gaya
pembelajaran murid, tajuk pengajaran, jenis pengetahuan, kemahiran yg hendak
disampaikan, tahap pencapaian murid, persekitaran pembelajaran, nilai &
sikap yg ingin dipupuk perlu kerjasama semua pihak
Proses interaksi – hasil aktiviti guru &
murid yg jd elemen utama dlm suasana pembelajaran yg spesifik.
Ciri-ciri pendidik kreatif
Keupayaan pelbagaikan kaedah p&p sesuai dgn kebolehan murid – bercerita,
main peranan, lawatan , peta minda, inkuiri.
Fleksibel & terbuka dalm p&p – sedia
terima idea murid, galak murid soal, pemaaf, suka kepelbagaian & kerencaman
idea bakat & tingkah laku murid, gemar layan ptayaan murid. Sesuaikan
p&p dgn gaya pembelajran murid, tekankan soal minat, intelektual,
kreativiti, sikap, penghayatan.
Guna alat bantuan terkini – computer,
perisian (software), internet Suaikan dgn situasi
Beri peluang pelajar jana idea
Aplikasi dalm pelbagai situasi – kuatkan
daya ingatan Criteria inovasi @ perubahan
Pengurangan kos operasi – cth: jimat
borang dlm agensi (2 borang kurangkan jadi 1 borang) Penjimatan masa – penggunaan
ICT dlam p&p
Peningkatan hasil kerja – cth:
perubahn prosedur periksa kenderaan komersial (JPJ dapt periksa bnyk knderaan)
Peningkatan dlm tahap kepuasaan hati pelanggan – (penilaian
ibu bapa terhadap pengurusan pihak sekolah)
Aspek inovasi dalam pendidikan
Bersifat simple - berfokus
Bermula secara kecil-kecilan – tahu
matlamat asal, spesifik
Ciptaan masa kini – guna pada
masa sekarang, ada apliksi serta merta.
Prinsip inovasi dalam pengajaran
Keputusan berdasarkan matlamat jelas
Bantu rakan/berpasukan
Kongsi idea Belajar melalui pengalaman Inovasi perlu dicari
Pelaksanaan inovasi dlm pengajaran
Kreativiti Lihat sejauh mana projek inovasi penuhi ciri2 keaslian
(idea yg asli) & adptasi (pnambahbaikn & pngubahsuaian idea asal).
Hasil inovasi diukur dgn
ambil kira thap plaksanaan & replicability sst inovasi
Tahap pelaksanaan Lihat sjauh mana ia telah berjaya secara penuh
(lepasi peringkat percubaan)
Secara percubaan – (di peringkat Prototaip
Replicability Lihat sjauh mna ada ciri replicability &
trbukti blh diguna pkai oleh individu tnpa kos tinggi
Impak (outcome) Dinilai melaui criteria efisen (kecekapan &
signifikankan sst inovasi
Efisien – sejauh mana berkesan dalam
menyumbang kepada peningkatan pendidikan di Negara.
Signifikan
Penuhi ciri signifikan, beri impak kpd keberkesanan &
kecekapan p&p
Halangan dalam inovasi di sekolah
Sikap guru suka berkonfrontasi dgn sekolah
Perasaan bimbang
Konflik
Rasa tidak tenteram
Kesukaran guru tukar amalan yg baru
Tidak yakin guna alat canggih – elektronik,
teknologi computer, telekomunikasi Technophobia
(Nigeria) – takut pada media elekronik, takaut pda
peralatan elektronik, takut peranan guru diambil oleh media
Cabaran pelaksanaan inovasi kurikulum yg berkesan
Demografi guru yg berbeza Lokasi sekolah
Keupayaan guru dr segi motivasi, sikap, pengetahuan, dan
kemahiran tentukan kesediaan guru.
Sikap guru (Omar Hashim )
Faktor inesia – rasa selesa & puas hati
dgn apa yg dialami (xnak berubah).
Rasa terancam – xyakin bt sst yg baru
Masa & kemudahan – tidak ckup
masa & kemudahan (elak diri)
Tumpuan dalam teori tahap
perkembangan guru (Fuller 1975)
(i) Tahap
tumpuan peribadi
Tahap survival, rasa terancam & kurang selamat kerana rasa
punyai kelemahan, kurang keyakinan diri, kemahiran & pengetahuan.
Persoalan – bentuk penampilan guru, kehendak
& keperluan pengurusan sekolah.
Sukar laksanakan inovasi – psikologi
kurang stabil.
(ii) Tahap
tumpuan tugas.
Stabil emosi.
Berfikir cara melaksanakan tugas dgn baik spt penyediaan bhn
pengajarann, berkerjasama dgn rakan
setugas, & sedia terima info bru ttg tgas.
Sedia buat inovasi bila diperlukan.
(iii) Tahap
tumpuan kesan
Fikir Implikasi pengajaran & inovaai thdp murid.
Prihatin thdap kewajaran aplikasi yg diajar
utuk manfaat murid, guru & masy.
Lebih kritis, tahu rasional bt inovasi.
Tumpuan guru Model Mengatsi Rintangan Perubahan (1978)
Tumpuan tiada berkaitan Kurang beri tumpuan kerana kurang info,
inovasi tidak beri kepentingan, kurang ambil tahu
Tumpuan berkaitan peribadi Fikir ttg kemampuan & sedia bt
inovasi.
Tumpuan terhadap selfsurvival.
Persoalan : Mampukah dari segi kemahiran, kecekapan, pengetahuan
& pengalaman, masa, keluarga, waktu senggang.
Tumpuan berkaitan tugas Laksana inovasi dgn cekap.
Tambahbaik kecekapan pengajaran, sedia bhn kurikulum yg menarik,
guna media pengajaran secara kreatif & kritis, tarik minat murid, wujud
interpersonal.
Tumpuan berkait kesan Tahap keyakinan tinngi dlm laksana tugas.
Inovasi beri impak kpd murid.
Peringkat adaptasi inovasi dalam pendidikan
Individu – dibuat olh guru kreatif melalui
timba ilmu, teliti persekitaran, bina idea hasilkan teknologi baru @ baiki
kualiti @ selesai
masalah (modifikasi)
Organisasi – aktif dan
Prospektif (cari peluang, kuasai keadaan utk raih keuntungan maksimum).
Organisasi inovatif - berwawasan,
bijak atur strategi
Elemen-elemen asas inovasi dlm organisasi (Kelly Dan Littman
(2000).
Kepekaan – peka persekitaran,
Tingkatkan keselesaan dan kualiti Muafakat –
perbincangan info & fakta Keperluan pelajar Asas
rintangan – cuba idea unik & ganjil Jangkaan – keperluan
masa hadapan Masalah lain dalam inovasi pendidikan
Sempadan inovasi terlalu luas @ umum bg dpt persetujuan
Kepakaran terhad Kajian secara bersendirian, tidak khusus &
berterusan – tiada kesinambungan
Kesan sampingan negative ridak dipulihkan – ancam
kredibiliti inovasi Sokongan tdk konsisten Wujud perbezaan pendapat Kurang
sambutan, banyk kritikan Wujud kekeliruan definisi & keperluan inovasi
Inovasi Dalam Mendasari
Perkembangan Pendidikan
Inovasi kurikulum – isi
pembelajaran, tema, aspek pembelajran, reka bentuk dan gubahan bahn
pembelajaran, strategi, pelaksanaan kurikulum
Inovasi pengajaran – kaedah,
pendekatan, cara, pengurusan, organisasi, perancangan & pelaksanaan
pengajaran
Inovasi professional –
personality, cara & budaya, kecekapan, kepakaran, amalan baru, pemikiran
baru, adaptasi inovasi
Inovasi pemikiran - perkmbngn
minda yg progresif, fikiran terbuka, pembacaan yg kreatif, cetus idea
Inovasi persekitaran belajar – suasana
& tmpat belajar
Inovasi pengurusan – inovasi dlm
system pengurusan, hbgan, sokongn, kemajuan pemb, penyelesaian masalah
Inovasi teknologi – sumbng
kreativiti dalam P&P, pengurusan sekolah
0 comments:
Post a Comment